Onder de motorkap

mijnrijschool.nl onder de motorkap

Tijdens je tussentijdse toets of het praktijkexamen moet je een aantal onderdelen kennen onder de motorkap!

Daarvoor gebruik ik als ezelsbruggetje de afkorting K.O.R.R.

K van Koelvloeistof

O van Olie (en pijlstok)

R van Remvloeistof

R van Ruitenwisservloeistof

Het openen van de motorkap gaat als volgt:

De Banden:
Wat controleer je aan de banden en wielen voor je gaat rijden?   
- Er moet een dopje op het ventiel zitten tegen vuiligheid anders kan het ventiel gaan lekken na oppompen.

Ventieldopje

- De bandenspanning moet tussen 2 en 2.5 bar zitten.
- De profieldiepte moet minimaal 1.6 mm zijn, hoe meer profiel hoe beter. 
- Profiel is voor het afvoeren van water ter voorkoming van aquaplaning. 
- Winterbanden werken optimaal als er meer dan 4 mm profiel op zit.
- Alle moeren moeten goed vastgedraaid zitten.
- De slijtage van het bandenprofiel moet gelijkmatig verdeeld zijn.  
- De zijkant mag geen beschadigingen hebben waardoor je de koordlagen kunt zien en in de zijkant mogen geen droogte scheurtjes zitten.

Vraag: Hoe moet je de motorolie peilen?

De peilstok eruit trekken, schoonmaken, terug plaatsen er opnieuw uittrekken en controleren, de olie moet tussen de minimum en maximum streep zitten. Dit doe je voor het rijden het liefst bij een koude motor. De auto moet ongeveer vlak staan. Staat de peilstok op zijn minimum dan moet je ongeveer 1 liter olie bijvullen om weer op het maximum te komen. De olie giet je daarvoor in de oliebijvulopening boven op de motor.
 
Vraag: Waar dient de accu voor?
De accu is de batterij van de auto en zorgt voor de stroom. Moderne accu`s hebben een kijkglaasje. Als de kleur groen is dan is de accu goed.
 
Vraag: Wat moet je nog meer controleren?
De koelvloeistof, remvloeistof en de ruitensproeiervloeistof. De ruitensproeiervloeistof vul je in de winter bij met ruitensproeier-antivries.
 
Probeer hieronder de volgende onderdelen te benoemen.
Koelvloeistof-Accu-Olie bijvullen-Olie peilstok-Ruitensproeiervloeistof-Luchtfilter-Zekeringenkastje

mijnrijschool.nl onder de motorkap 1


Het Dashboard:

dashboard

De toerenteller geeft het aantal omwentelingen van de motor x1000 per minuut aan. Tussen 2000 en 2500 toeren moet je met de lesauto van de 1e versnelling naar de 2e schakelen! en vervolgens rond de 2500 naar de 3e - 4e en 5e versnelling.

De temperatuurmeter geeft de temperatuur van de koelvloeistof in de motor aan, als deze te hoog wordt dan de motor afzetten en laten afkoelen.

Rode lampjes (indien zichtbaar) Gordel (link) - Handrem (midden) 

Oranje lamp Motormanagement (links) - oranje mistachterlicht (rechts, indien ingeschakeld).

Als er een rood lampje gaat branden dan de auto meteen op een veilige manier stilzetten langs de weg op een veilige plaats en uitzoeken wat er aan de hand is. (Raadpleeg hiervoor het instructieboekje van de auto)

Als er een oranje lamp gaat branden dan voorzichtig naar huis of beter naar een garage rijden en laten uitzoeken wat er aan de hand is.


 verwarming

1 = Achterruitverwarming 2 =Voorruitverwarming   3+8 =Temperatuur/kachel        4+7 = Stoelverwarming    5 = Richting lucht instroom   6 = Interne circulatie    9 = Airco   10 = Blower

 

Vraag: Hoe krijg je het voorruit zo snel mogelijk schoon als deze beslagen is?
De voorruitverwarming (1) aanzetten de airco springt dan ook automatisch aan.


Weet je het nog?

verwarming 2

 

Vraag: Hoeveel druk moet er in een band zitten en waar is dat te vinden?
De bandendruk moet meestal tussen 2 en 2.5 bar zijn. 
Precies kun je het vinden; 
1. In het instructieboekje van de auto 
2. Op een sticker ergens in de auto bijvoorbeeld op de binnenzijde van het benzineklepje
3. Vaak ook op een kaart bij de benzinepomp
Een te zachte band rolt zwaarder en de auto gebruikt daardoor meer benzine wat slecht is voor het milieu. Ook stuurt de auto zwaarder de band zal meer slijten en de wegligging is slecht vooral in bochten. De auto dwarrelt als het ware over de weg. Een te harde band kan gaan stuiteren.


VERLICHTING:

lichtknopuit

verlichting is uit als hij op "0" staat


DAGRIJVERLICHTING mijnrijschool.nl

"Auto"

Hierbij branden de achterlichten niet.
Dit is om energie-zuinig te rijden en toch verlichting te voeren.
Als je de auto start gaat in deze stand het licht automatisch aan.
Als het donker wordt springt het licht automatisch op dimlicht.
Als je de auto afzet gaat het licht weer uit.


stadslicht mijnrijschool.nl

"stadslicht"

Hiermee mag je alleen parkeren dus niet rijden.


dimlicht mijnrijschool.nl

"Dimlicht"

Met deze verlichting mag je altijd rijden.
Als je dimlicht op hebt en de richtingaanwijzer van je afdrukt dan zet je grootlicht op, een blauwe controlelamp gaat branden.


 Mistlicht mijnrijschool.nl

"Mistlicht"

De dimlichtknop heb je nu 1 tik uitgetrokken de groen controlelamp is gaan branden. Met deze verlichting mag je alleen rijden als het zicht ernstig is belemmerd. Als je de knop 2 tikken uittrekt dan gaat ook het rode mistachterlicht branden.